هذه اليونت شرح mode
Mode
_________________________
The role of the Noun phrase
تعتبر noun phrase أهم عناصر في النصوص المكتوبة فهي التي تحمل وتنقل المعنى.
بسبب : أنها تلعب دور هام (participant + circumstance)
فكيف يتم تنظيم المعلومات باستخدام noun phrase?
كما درسنا في الكتاب الأول: من خلال عملتي premodification + postmodification
حيث يكون لك registers نظاما خاصا في رصد المعلومات يختلف عن غيره فمثلا:
Fiction: more describers
Academic prose: more classifiers
Conversation: simple noun phrase
News: both classifiers + describers
It is in noun phrases the information is packaged.
________________
productive’ refers to the wide-ranging use of a word in premodifying other nouns, i.e. the number of nouns it combines with.
الكلمات المنتجة هي الكلمات او الاسماء الاكثر استخداما وتأتي قبل head noun
كل مجتمع له نوع خاص من هذه الكلمات
E.g: family
family argument, family friend, family entertainment.
_________________________
Nominalization
والمقصود بها تمثيل الاحداث والصفات والاحوال على هيئة أسماء بدلا من أن تكون: أفعالا أو صفاتا أو أحوالا. وغالبا ما تكون من خصائص اللغات التقنية أو التخصصية كالعلوم والكتابات الأكاديمية وما شابه
Nominalisation refers to the tendency in English – especially technical English – to represent events, qualities of objects and qualities of events not as verbs, adjectives and adverbs but as nouns.
The use of nominalisation increases dramatically in topics which are based on abstract concepts, properties and theories
ما وظيفتها؟ أو دورها؟
The role of nominalization
(a) It allows the formation of technical terms which stand for complex but commonly occurring – and commonly understood – phenomena.
تمكننا من تشكيل مصطلحات للظواهر التي تحدث
(b) It allows the development of abstract concepts and properties.
تمكننا من تطوير المصطلحات والمفاهيم
condense \ condensation
(c) It allows us to make statements about cause-and-effect relationships between events.
condense \ condensation
(c) It allows us to make statements about cause-and-effect relationships between events.
تمكننا من تكوين جمل عن علاقة مثل السبب\النتيجة بين الاحداث
(d) It allows for the measurement, comparison and ordering of events.
(d) It allows for the measurement, comparison and ordering of events.
تمكننا من قياس ومقارنة وترتيب الاحداث
(e) It allows the use of complex noun phrases to qualify and modify de srictions and explanations.
تمكننا من استخدام نون فريز المركبة
لـ ووصف و التوضيح
_________________________
لـ ووصف و التوضيح
_________________________
congruent = in agreement with reality
· Spoken language favours the clause, where processes take place, whereas written language favours the noun phrase, the location of the constitution of things.
· Written language tends to be more removed from – or less directly related to – the categories of our experience. Written language tends to be more abstract
· The spoken form is ‘nearer’ to reality. It is usually more concrete, representing our experience in concrete ways, i.e. nouns are used to represent people and things, verbs are used to express doings and happenings, conjunctions are used to express logical connections.
هنا يقول بان الكلام الذي نتحدث به اقرب للحقيقة من الكلام الذي نكتبه
لانه ياخذ الترتيب العادي المعروف
participant - process - circumstance
حيث تكون process
هي الناقل للتجربة الحاصة في الواقع
اما المكتوب فهي يغير في هذه المواضع بوسائل عديدة وبالتالي يتغير مكان القيمة وتنتقل المعلومة لاجزاء اخرى من الكلام
وهذا يسمى grammatical me taphor
ومن امثلته: nominalisation
· Nominalization is one form of grammatical m etaphor
مثال :
e.g: Susan kicked the ball excellently in the football game
بعد عملية nominalisation
Susan’s excellent ball-kicking
· Nominalisation of clauses reduces congruency because we no longer have the participant–process–circumstance order.
_________________________
شرح THEME
للمعلومات بالانجلش في الملخص ارجعولها
الشرح بس عربي:
THEME
هو اول جزء في الجملة
RHEME
هو كل شي بعد THEME
THEME
3 انواع
EXPERIENTIAL THEME
TEXTUAL THEME
INTERPERSONAL THEME
EXPERIENTIAL THEME
هو اهم نوع ويعتبر الثيم الاساسي
اما الباقي وجودهم مو شرط \ اضافي
وهو عبارة عن 3 عناصر:
PARTICIPANT
PROCESS
CIRCUMSTANCE
على حسب من هو المذكور في بداية الجملة
مثال:
I live here
I = THEME = EXPERIENTIAL = PARTICIPANT
Go there!
go = theme = experiential = process
In 1989, I was born
in 1989 = theme = experimental = circumstance
تمام هكذا؟
ونركز اهم شي ان ناخذ العنصر الاول ولازم يكون experiential
مالنا علاقة باي شي بعده لانه يعتبر rheme
____________
interpersonal theme
هو بعض الكلمات التي تكون لاهداف تواصل فقط
وياتي قبل experiential theme
وممكن يكون :
modal verbs
can you give this to me
can = interpersonal theme
you = experiential theme
او
adverb خاص بتوضيح وجهة نظر
مثل:
clearly
actually
perhaps
anyway
well
yeah
anyway
if
actually John is not here
actually = interpersonal theme
John = experiential theme
polarity
كلمات مثل:
yes \ no
yes I do
yes= interpersonal theme
I = experiential theme
polar question \ polar finite
وهو السؤال بفعل do \ did \ does
Did you love me?
did= interpersonal theme
you = experiential theme
او كلمات توضح العلاقة بين المتحدثين:
sir, darling, honey
sir, I mean that
sir = interpersonal theme
I = experiential theme
هناك حالة واحد يكون experiential + interpersonal theme
شيء واحد
وهو في حالة السؤال بـ wh-questions
where \ how \ when.......
where did you go?
where = interpersonal + experiential theme
textual theme
هو ادوات الربط في الجملة
conjunctions
and \ but\ or \ although\ because .....
furthermore
nevertheless
as long as
and if you success I will be happy
and = textual theme
if= interpersonal theme
you = experiential theme
____________________
من النقاط المهمة للتوضيح حسب :
classes of clauses
DECLARATIVE CLAUSE
وهي الجملة الخبرية تتكون من فعل + فاعل + مفعول به احيانا
في هذه الجملة يكون THEME هو SUBJECT
EXPERIENTIAL THEME
ملاحظة مهمة اهني الفاعل في الجملة يكون ضمير او اسم بسيط او (NOUN PHRASE )
مثال:
I can explain it to you
I = experiential theme
can explain it to you = rheme
في حالة الاسم:
Mary made a party
Mary = experiential theme
made a party = rheme
The small red bird is flying
The small red bird = experiential theme
is flying = rheme
****
اذا قاعدة theme الخاصة بـ declarative clause
theme = subject = experiential
______________________________
IMPERATIVE CLAUSE
يكون فيها theme هو process لانه اول شي
Write your homework!
Write = experiential theme
your homework = rheme
اذا قاعدة theme الخاصة بـ imperative clause
theme = verb (process) = experiential
______________________________
INTERROGATIVE CLAUSE
وتنقسم الى نوعين:
النوع الاول: WH-WORDS + HOW
QUESTION WORDS
THEME يكون اول عنصر
ولكن في هذه الحالة يعبر عن الاثنين:
EXPERIENTIAL THEME + INTERPERSONAL THEME
EXPERIENTIAL THEME
لانه اول الجملة
INTERPERSONAL THEME
لانه سؤال والسؤال نوع من التواصل
What are you doing?
What = experiential + interpersonal theme
are you doing = rheme
النوع الثاني من interrogative :
السؤال الذي اجابته
yes \ no
مثل : Did?
ويطلق عليها finite
مثال:
Did he go?
did = interpersonal theme
كما قلنا لانه سؤال فالهدف تواصل
اما experiential theme
فسيكون:
he
اذا قاعدة theme الخاصة بـ interrogative clause
wh- questions word= (interpersonal + experiential theme)
polar: e.g. did, have (finite = interpersonal, subject = experiential theme)
______________________________
الان نقطة مهمة :
marked + unmarked theme
الجملة طبيعة تبدأ بـ subject
subject verb object
اذا كان
subject = experimental theme
هنا يكون :
unmarked theme = usual
مثال:
we visited Britain
=
unmarked
we = subject = experiential theme
Did you visit Britain?
هنا ايضا
unmarked theme
لان:
experiential theme = subject
____________
marked theme
حينما لا تكون الجملة اعتيادية
experiential theme
ليس هو subject
الجملة تبدأ بـ circumstance
In last summer, we visited Britain
in last summer = experiential theme is not the subject
marked theme
وبالتوفيق ودعواتكم الطيبة
لا ننسى ان الثيم نخرجه لكل كلوز
وان ممكن يكون عندنا اكثر من كلوز في جملة واحدة مثل يونت 6
لا تنسون بالنسبة للثيم ساعات يقدمون المفعول به اول شي
وبالتالي يكون theme marked
مثال:
the apple I eat is delicious
the apple = experiential theme
= it is the object not the subject
=
marked theme
وبالتالي يكون theme marked
مثال:
the apple I eat is delicious
the apple = experiential theme
= it is the object not the subject
=
marked theme
______________________
Activity
7
8
11
12
13
14
Activity
7
8
11
12
13
14
__________________________
Related links: