E303A Final Revision: Unit 9


شرح يونت 9


هذه اليونت شرح mode

Mode

_________________________


The role of the Noun phrase

تعتبر noun phrase أهم عناصر في النصوص المكتوبة فهي التي تحمل وتنقل المعنى.

بسبب : أنها تلعب دور هام (participant + circumstance)


فكيف يتم تنظيم المعلومات باستخدام noun phrase?

كما درسنا في الكتاب الأول: من خلال عملتي premodification + postmodification

حيث يكون لك registers نظاما خاصا في رصد المعلومات يختلف عن غيره فمثلا:

Fiction: more describers

Academic prose: more classifiers

Conversation: simple noun phrase

News: both classifiers + describers


It is in noun phrases the information is packaged.

________________

productive’ refers to the wide-ranging use of a word in premodifying other nouns, i.e. the number of nouns it combines with.

الكلمات المنتجة هي الكلمات او الاسماء الاكثر استخداما وتأتي قبل head noun
كل مجتمع له نوع خاص من هذه الكلمات

E.g: family

family argument, family friend, family entertainment.

_________________________


Nominalization

والمقصود بها تمثيل الاحداث والصفات والاحوال على هيئة أسماء بدلا من أن تكون: أفعالا أو صفاتا أو أحوالا. وغالبا ما تكون من خصائص اللغات التقنية أو التخصصية كالعلوم والكتابات الأكاديمية وما شابه

Nominalisation refers to the tendency in English – especially technical English – to represent events, qualities of objects and qualities of events not as verbs, adjectives and adverbs but as nouns.
The use of nominalisation increases dramatically in topics which are based on abstract concepts, properties and theories

ما وظيفتها؟ أو دورها؟

The role of nominalization


(a) It allows the formation of technical terms which stand for complex but commonly occurring – and commonly understood – phenomena.
تمكننا من تشكيل مصطلحات للظواهر التي تحدث


(b) It allows the development of abstract concepts and properties.
تمكننا من تطوير المصطلحات والمفاهيم
condense \ condensation

(c) It allows us to make statements about cause-and-effect relationships between events.
تمكننا من تكوين جمل عن علاقة مثل السبب\النتيجة بين الاحداث

(d) It allows for the measurement, comparison and ordering of events.
تمكننا من قياس ومقارنة وترتيب الاحداث
(e) It allows the use of complex noun phrases to qualify and modify de srictions and explanations.
تمكننا من استخدام نون فريز المركبة
لـ ووصف و التوضيح
_________________________


congruent
= in agreement with reality

· Spoken language favours the clause, where processes take place, whereas written language favours the noun phrase, the location of the constitution of things.
· Written language tends to be more removed from – or less directly related to – the categories of our experience. Written language tends to be more abstract
· The spoken form is ‘nearer’ to reality. It is usually more concrete, representing our experience in concrete ways, i.e. nouns are used to represent people and things, verbs are used to express doings and happenings, conjunctions are used to express logical connections.

هنا يقول بان الكلام الذي نتحدث به اقرب للحقيقة من الكلام الذي نكتبه
لانه ياخذ الترتيب العادي المعروف
participant - process - circumstance
حيث تكون process
هي الناقل للتجربة الحاصة في الواقع

اما المكتوب فهي يغير في هذه المواضع بوسائل عديدة وبالتالي يتغير مكان القيمة وتنتقل المعلومة لاجزاء اخرى من الكلام

وهذا يسمى grammatical me taphor
ومن امثلته: nominalisation

· Nominalization is one form of grammatical m etaphor

مثال :
e.g: Susan kicked the ball excellently in the football game

بعد عملية nominalisation
Susan’s excellent ball-kicking


· Nominalisation of clauses reduces congruency because we no longer have the participant–process–circumstance order.



_________________________



شرح THEME

للمعلومات بالانجلش في الملخص ارجعولها


الشرح بس عربي:

THEME
هو اول جزء في الجملة

RHEME
هو كل شي بعد THEME


THEME

3 انواع

EXPERIENTIAL THEME
TEXTUAL THEME
INTERPERSONAL THEME




EXPERIENTIAL THEME
هو اهم نوع ويعتبر الثيم الاساسي
اما الباقي وجودهم مو شرط \ اضافي

وهو عبارة عن 3 عناصر:
PARTICIPANT

PROCESS
CIRCUMSTANCE


على حسب من هو المذكور في بداية الجملة

مثال:

I live here

I = THEME = EXPERIENTIAL = PARTICIPANT

Go there!

go = theme = experiential = process

In 1989, I was born

in 1989 = theme = experimental = circumstance


تمام هكذا؟
ونركز اهم شي ان ناخذ العنصر الاول ولازم يكون experiential
مالنا علاقة باي شي بعده لانه يعتبر rheme

____________

interpersonal theme

هو بعض الكلمات التي تكون لاهداف تواصل فقط
وياتي قبل experiential theme

وممكن يكون :
modal verbs

can you give this to me

can = interpersonal theme
you = experiential theme



او
adverb خاص بتوضيح وجهة نظر
مثل:
clearly
actually
perhaps
anyway
well
yeah
anyway
if

actually John is not here

actually = interpersonal theme
John = experiential theme




polarity
كلمات مثل:
yes \ no

yes I do
yes= interpersonal theme
I = experiential theme



polar question \ polar finite
وهو السؤال بفعل do \ did \ does

Did you love me?
did= interpersonal theme
you = experiential theme


او كلمات توضح العلاقة بين المتحدثين:
sir, darling, honey

sir, I mean that
sir = interpersonal theme
I = experiential theme




هناك حالة واحد يكون experiential + interpersonal theme
شيء واحد

وهو في حالة السؤال بـ wh-questions
where \ how \ when.......


where did you go?

where = interpersonal + experiential theme



textual theme
هو ادوات الربط في الجملة
conjunctions
and \ but\ or \ although\ because .....

furthermore
nevertheless
as long as


and if you success I will be happy

and = textual theme
if= interpersonal theme
you = experiential theme

____________________

من النقاط المهمة للتوضيح حسب :
classes of clauses


DECLARATIVE CLAUSE

وهي الجملة الخبرية تتكون من فعل + فاعل + مفعول به احيانا

في هذه الجملة يكون THEME هو SUBJECT

EXPERIENTIAL THEME

ملاحظة مهمة اهني الفاعل في الجملة يكون ضمير او اسم بسيط او (NOUN PHRASE )

مثال:

I can explain it to you

I = experiential theme

can explain it to you = rheme


في حالة الاسم:

Mary made a party

Mary = experiential theme

made a party = rheme


The small red bird is flying

The small red bird = experiential theme

is flying = rheme

****
اذا قاعدة theme الخاصة بـ declarative clause

theme = subject = experiential
______________________________

IMPERATIVE CLAUSE

يكون فيها theme هو process لانه اول شي

Write your homework!

Write = experiential theme
your homework = rheme


اذا قاعدة theme الخاصة بـ imperative clause


theme = verb (process) = experiential

______________________________

INTERROGATIVE CLAUSE

وتنقسم الى نوعين:

النوع الاول: WH-WORDS + HOW
QUESTION WORDS

THEME يكون اول عنصر
ولكن في هذه الحالة يعبر عن الاثنين:
EXPERIENTIAL THEME + INTERPERSONAL THEME

EXPERIENTIAL THEME
لانه اول الجملة
INTERPERSONAL THEME
لانه سؤال والسؤال نوع من التواصل

What are you doing?

What = experiential + interpersonal theme


are you doing = rheme


النوع الثاني من interrogative :
السؤال الذي اجابته
yes \ no
مثل : Did?

ويطلق عليها finite

مثال:
Did he go?

did = interpersonal theme
كما قلنا لانه سؤال فالهدف تواصل
اما experiential theme
فسيكون:
he

اذا قاعدة theme الخاصة بـ interrogative clause

wh- questions word= (interpersonal + experiential theme)

polar: e.g. did, have (finite = interpersonal, subject = experiential theme)
______________________________

الان نقطة مهمة :

marked + unmarked theme

الجملة طبيعة تبدأ بـ subject
subject verb object

اذا كان
subject =
experimental theme

هنا يكون :
unmarked theme = usual

مثال:
we visited Britain

=
unmarked

we = subject = experiential theme



Did you visit Britain?
هنا ايضا
unmarked theme
لان:
experiential theme = subject

____________

marked theme
حينما لا تكون الجملة اعتيادية
experiential theme
ليس هو subject

الجملة تبدأ بـ circumstance

In last summer, we visited Britain

in last summer = experiential theme is not the subject
marked theme

وبالتوفيق ودعواتكم الطيبة



لا ننسى ان الثيم نخرجه لكل كلوز
وان ممكن يكون عندنا اكثر من كلوز في جملة واحدة مثل يونت 6 

 لا تنسون بالنسبة للثيم ساعات يقدمون المفعول به اول شي

وبالتالي يكون theme marked

مثال:


the apple I eat is delicious


the apple = experiential theme

= it is the object not the subject

=
marked theme

 ______________________


Activity

7
8
11
12
13
14


__________________________


Related links:

E303A Final Revision: Unit 8

E303A Final Revision: Unit 10

E303A Final Revision: Unit 11