شرح جابتر 2 الكتاب الثالث A230B







شرح جابتر 2 الكتاب 3

  'Clay'

في هذه الفترة مصير النساء كان مقدرا بالزواج والامومة وتعد العنوسة فشلا وفي القرن العشرين اصبح هنالك ازديادا في فرص التعليم والعمل للنساء

In this period, a woman's destiny was largely regarded as marriage and motherhood, and spinsterhood as a failure. However, from the turn of the twentieth century, increasing numbers of women had begun to press for access to education and to wider employment opportunities, and to envisage lives for themselves beyond marriage.

بطلة قصة كلاي معتمدة على نفسها وتعمل ولكنها وحيدة

- Maria clearly reflects on this as she confidently 'arranged in her mind all she was going to do and thought how much better it was to be independentand to have your own money in your pocket' .

______________________________________________________________________

'Clay' has a third-person narrator. This informs us to several different aspects of Maria's physical appearance, character and life, (omniscient (or all-seeing and all-knowing) style)

الراوي في القصة كما ايفلين متحدث الثالث ولكنه متحدث عالم بكل شيء وليس محدود العلم
*** The term 'point of view' signifies the perspective from which a story is told.
مصطلح وجهة النظر يعني من أي زاوية تروى الاحداث؟ من خلال تفكير شخصية ام يتحدث عن كل الشخصيات؟ في هذه القصة وجهة النظر هي ماريا لاننا نعرف عن ماريا وافكارها ومشاعرها...
Joyce was using a third-person narrator. The narrator tells the story for the most part from the protagonist's point of view. The narrator rarely seems to be 'omniscient'. The narrative is often filtered through Maria's consciousness: what we get is her particular view of reality, and events are ordered according to her experience of them.

هذه التقنية (حيث يكون هنالك ارتباط بين صوت الراوي وصوت الشخصية) يعرف باسلوب غير المباشر الحر. وهي تمكن من تمثيل كلام وافكار الشخصية

مثالا من عندي بدلا من ان نقول: قالت ماريا أنها ليست بخير \ نقول\ قالت ماريا: أنا لست بخير

· This technique, which involves a very close correlation between the narrative voice and the voice of a character, is usually known as free indirect style (sometimes called 'free indirect speech').
- Free indirect style is one of the forms of representing characters' speech and consciousness.
- The effect of free indirect speech is to locate the narrative in the character's consciousness.


***Dubliners is well known for its use of free indirect style.

عرفت هذه المجموعة القصصية باستخدماها لهذه التقنية حيث لما مكان للتعليق او الحكم على الاحداث او التصرفات في القصص. وايضا الكاتب بدا بالراوي المتحدث الاول ومع تغير عمر بطل او بطلة القصة بدأ باستخدام المتحدث الثالث وقلة الحكم او التعليق هي من ميزات نصوص الحداثة (يعني تقنية جديدة اضيفت لبقية التقنيات)

· One major effect of Joyce's employment of free indirect style is that there is no narrator passing comment, or making overt moral judgements, on events as they unfold.
· Joyce switches from first-person narration as his main characters 'grow up', and therefore might reasonably be expected to know more about their world, and their narratives.
· By then choosing in later stories to present the action through the consciousness of the older characters, he also denies to his third-person narrators the God-like knowledge of the omniscient narrator.
· The lack of omniscience and overt moral judgement are notable features of all the tales in this collection, and, apply to modernist narrative styles.
· Joyce rejected omniscience, in the main, along with any idea that readers had to be told what to think.

ومع ذلك نلاحظ ان وجهة نظر ماريا محدودة فالقارئ يعلم اكثر منها مما يدور في القصة
Maria's perspective is limited, we are able to see more than she sees, or at least to suspect that her perception of events going on around her is less than acute.
· The limited point of view helps to ensure that frequently in this story. Joyce's skilful deployment of the third-person narrator and devices like free indirect style give to the story the opacity for which the collection as a whole is famous.

وفي نهاية القصة يبدو كما لو ان ماريا عالمة في بعض المستويات انها فقدت حياتها


Joyce complicates the narrative perspective at the story's conclusion, suggesting that Maria is aware on some level that she has missed out on life.

______________________________________________________________________

'A Painful Case'

· Point of view is more telling. Mr Duffy's is the central consciousness of the story.

Mrs Sinico كانت مسيطر عليها من الرجال كاي امراة

Men controlled her life, and they narrate her death:

- The Deputy Coroner, the train driver, the railway porter, the policeman, the doctor, the newspaper reporter and her husband combine with a powerful and patriarchal eloquence.
- (((male verdict on a constrained female life)))

موضوع الشلل في هذه القصة مختلف قليلا ففي البداية قد يكون دفي متماسكا ومتحكما بحياته ولكن مشلول بخوفه من التواصل مع الاصدقاء. وتحليله الغريب عن استحالة علاقات الحب ليس الا وسيلة ليسامح نفسه على أي تواصل بشري. وقد اتيحت له فرصة للسعادة لكنه لم يستغلها مثل ايفلين

***The theme of paralysis is employed by Joyce in a slightly different manner from the way he uses it elsewhere in the collection.
- He is paralysed by fear of contact, of what a close friendship, let alone a lover, might mean in his emotionally impoverished life.



على الرغم من الالفة والتواصل في دبلن كانا متاحين الا انه وضع صورة مقنعة لنمو الالفة خارج جدران المدينة. عقدة الحداثة واضحة في هذه القصة. فابطال القصة يرغبان بالعدودة للماضي والذكريات. والذاكرة كانت الدالة للحظة الابفاني في القصة

· Despite the 'intimacy' of Dublin, and the ways in which social interaction is eminently possible in this period for Joyce's observant, wandering characters, he places this compelling portrayal of growing intimacy outside the city walls.
· The complexity of modernity, when Dublin is the context, is at its clearest in this late tale (important, too, in The Dead').
· Once Duffy's revulsion has been indulged, the way is open to the operation of a more interesting human process: memory. Memory - by its nature more obviously relevant as Dublin 'grows up' — leads to the epiphany in this story, and though it is limited, personal, and ultimately questioned by Mr Duffy

______________________________________________________________________

 

The 'Dead'

'scrupulous meanness'  تعني ان الكاتب كتب القصة بحيث انه ترك اشياء فارغة ومبهمة للقارئ وتيرنس براون ربطها باستخدام غير محدد لتقنية الكلام غير المباشر الحر. ولبطبيعة الحياة التي صورها والفجوة في النص (كل قصة تختلف عن الاخرى ولكنها مرتبطة بدبلن) وكذلك استخدام تقنية الابفاني التي عطلت او عرقلت تناغم القصة من خلال خلق دفعات شديدة من الطاقة المدوية (يعني تاتي فجاة مثل طلقات النار) عندما تختبر الشخصيات الهامها \

Joyce described his narrative style as one of 'scrupulous meanness'

Terence Brown relates this 'scrupulo-us meanness' to the 'troubling indeterminacy' of Joyce's employment of free indirect style and the ultimately fragmentary nature of the portraits of life he provides. He also relates it to the gaps in the text — those aspects Joyce's narrators neglect to, or cannot, explain.

Epiphanies disrupt the tone too, creating intense bursts of resonant energy as characters experience their revelations.

بالنسبة للشلل فيقول الكاتب انه استخدمها لانه اراد ان يكتب عن التاريخ الاخلاقي لدولته واختار دبلن لانها بالنسببة له مصدر هذا الشلل في الدولة

'Paralysis': Joyce declared famously that his 'intention was to write a chapter of the moral history of my country and I chose Dublin for the scene because that city seemed the centre of paralysis'

Paralysis is a dominant theme in this example of city literature.

الشلل هو الموضوع السائد في ادب المدينة

***'The Dead' challenges and reinforces, those representations of Dublin life and culture.

A rural, or 'villagey' past was very much part of Dublin's modern urban character.

كانت الحياة الريفية او الماضي الريفي جزءا من شخصية دبلن الحديثة المتحضرة. في القصة نجد في غابريال حس الكابة والحزن تجاه العصر الحديث. القصة لها بعد اخر واكثر تعقيدا فيما يخص مفهوم الشلل

Gabriel Conroy's sense of gloom about the modern age counters

'The Dead' is different in its scope and offers a more complex take on Dublin as 'the centre of paralysis'.

______________________________________________________________________

The Dead': the party

القصة اهتمت بموضوع الوطنية (لا ننسى ان ايرلندا كانت مستعمرة من بريطانيا اذا تذكرون يو تو عن الاستعمار بالجزر البريطانية واللغة هنا هي لغة السلتك والجاليك وليس الانجليزية) ولكن الاستعمار اثر فيها. والكاتب يظن ان السبب الاول لتخلف دبلن كان الكنيسة الكاثوليكية كما راينا اما السبب الثاني كما نراه هنا هو بريطانيا) ((واساسا كانو ينظرون لايرلندا على انهم قذرين وانهم كانجليز ارقى منهم الخ) ومن هنا نلاحظ ان بطل القصة وضع نفسه في محيط خارج المجتمع الدبلني والايرلندي ككل عقليا وجسديا ( يقرا الصحف الانجليزية )

Their brief but heated argument raises issues of nationalism that were fundamental to Joyce's conception of the story, and remain important for the remainder of the text.

·        Gabriel is shown regularly to place himself outside Dublin society, and Irish society, in mind first of all (his reviewing for an English newspaper; his love of books and other European languages) and then in body too.

·        The ground they cover, politics and history and language and nationhood, still transforms Gabriel, agitating him to the extent that he blurts out that he is 'sick of [his] own country' (p. 190) and reveals his proprietary attitude to his wife's identity.

رمز الغرب هنا يدل على عدة معاني تخص نهضة واعادة احياء ايرلندا وخاصة من ناحية اللغة والوطنية وكذلك الريف الايرلندي

The symbolic 'west' is site of many ideas central to the Irish revival, including those related to language and nationhood — as well as for rural Ireland.

لاحقا بعد الحفلة نرى غابريال يتطلع من النافذة الى حيث الهواء النقي وهنا كما لو انه يضع نفسه في الماضي ويسترجع اجيالا مضت مما يضعه في تناقض مع موقفه غير محلي (نظرته لدولته)  ----العلاقة بين الماضي والحاضر---  هنا تمثل شللا

Gabriel Conroy locates firmly in the past, evoking dead generations and reminding us of the contradictions in his cosmopolitan stance.

 

______________________________________________________________________

The Dead': the past and memory

دبلن غير قادرة على مواكبة اوروبا وانها تمنع مواطنيها من الذهاب لاي مكان

Dublin's inability to keep up with mainland Europe was one message that we took from the party; Johnny reinforces the message that Dublin prevents its inhabitants from going anywhere too.

من خلال الذاكرة يعود الحب وتعود الرغبة والحنان

Love comes back; desire comes back; tenderness comes back, all with memory.

استخدام الكاتب للزمن الماضي المستمر يعني ان تذكره انتهى والماضي يبدو كما لو انه اتحد بالحاضر. في نهاية القصة حس الماضي والحاضر تفاعلا واصبحا اكثر احتدادا في الشخصية

The effectiveness of the tense Joyce uses: The past continuous tense means that nothing he's remembering ever, technically, ends. The past seems to merge with the present.

As the story comes to a close, this sense of the present and the past interacting through and in the characters intensifies still more.

______________________________________________________________________

 

حياة غريتا العاطفية كانت في زمن اخر وهو الريف تتعلق بذكرى ولد ريفي مات ولكنه داهم وعيها عند سماعها للموسيقى التراثية. وهو ما يبدو واضحا كيف ان ماضي غريتا الريفي كان ذو  اولية عندها اكثر من حاضرها المتحضر مع زوجها الذي ذاكرتها وذاكرته ليسا كذلك (مختلفين عن بعض كالغرباء)

Gretta's emotional life takes place in what is another period: a rural past. It is entangled with the memory of a rural boy, now dead, who haunts her consciousness, and will now haunt Gabriel's too. It also makes possible Gretta's distinction between her rural past, which has precedence in her consciousness, and the urban present, which neither she nor Gabriel finds stimulating in comparison with memory.

لدبلن اثر ودور هام في لحظة ابفاني الخاصة بغابريال . فهو جرب روح الكرم في المجتمع وغاص في تخيل الماضي والحاضر العيش والموت الغرب والمدينة التي تقع خارج النافذة تحت الثلج. هنا كان هطول الثلج ختام القصة مما ساهم في خلق جو الموتوحس ارتباط لا مفر منه بين كل  مكونات شبه الحلم الذي اعترى غابريال.

Eventually, Dublin assumes a yet more important role In Gabriel's own epiphany. He experiences a more general generosity and communality of spirit, joining in imagination the past and the present, the living and the dead, the west and the city that lies just outside the window, all of it under the same snow.

The snow wraps up this story. It contributes more to the deathly atmosphere, and to the sense of inescapable connectivity between all the constituents of Gabriel's half-dream.

'The west' is ranged close to Dublin as part of the conclusion of Dubliners. Personal memory and the national past combine to produce this effect in 'The Dead'.

______________________________________________________________________

Dubliners: portrait of a city

The characters in Dubliners strive with economic, social, physical and moral difficulty, of a kind that can be found in other urban-based fiction of the period, as well as of earlier periods.

الشخصيات في هذه المجموعة المسماة دبلنرز ناضلت اجتماعيا واقتصاديا وجسديا واخلاقيا وهو ما يمكن ان يوجد في أي قصص باساس التمدن