هي المنزلين وأخيرا المنطاق المجاورة.
المرتفعات تقع في الشمال
لكوود جاء من الجنوب
فصادف بشر بطبائع مختلفة – من المدينة المتحضرة إلى الريف في يوركشاير – اللهجة مختلفة
كل هذا خلق نوع من التغرب بالنسبة لـ لكوود في البداية
ولو أخذناها بمعيار الحضارة بمعنى الرقي فإن المرتفعات بالنسبة له كانت other
لأنهم مختلفين عن بعض تماما
في المرتفعات لم يكن هذاهو المعنى الفعلي لمفهوم abroad
وإنما هذا المفهوم كان يدور ويركتز حول هيثكليف.
هيثكليف أصله غير معروف ولكنه واضح أنه من حضارة أخرى كالغجر ةكلامه كان غير مفهوم؟ هدية من الرب ولكن لسواده كما لو تكون هدية من الشيطان؟ (other بمعنى كلي ) وفوق هذا هو سافر بعيدا وصنع ثورة من خلال السفر
Heathcliff is foreign, for not only is hisappearance foreign and his origin unknown, but he has apparently travelled abroad to make his fortune in the time he spends away from Wuthering Heights.
غموضه يشابه الكثير من شخصيات الابطال في القصص القوطية الرومانسية او القصيدة الرومانسية حيث كانو دوما غرباء****The mysterious heroes of Gothic romances and Romantic verse dramas are also frequently foreign.
كانت الفترة الرومانسية فترة نمو الخيال والرومانسية وحب الطبيعة وكانت بعيدة أيما بعد عن الواقع لذلك الفترة الفكتورية التي جاءت من بعدها تميزت بالواقعية ولكن بقي بعض التأثر الرومانسي لدى بعض الكتاب.
هيثكليف عبر عن الفئات المهمشة والمعدومة (المحرومة) في المجتمع وهو ما كان واضعا من عرقيته السوداء. هذه الفترة كان يتم جلب العبيد من افريقيا والمناطق المستعمرة. فهذا جزء من غربته
Heathcliff represents the experience of society's marginalised and dispossessed. Though not a 'regular black' (p. 50), his ethnicity is uncertain and his class to begin with that of a beggar.
الأمر الآخر أن أصوله غير معروفة و اختفائه في فترة ما ومصدر ثروته حينما عاد يعتبر ولكن ليس بشكل تام ربط ما بينه وبين الاستثمار الاستعماري
The mystery over Heathciiff's origins, over his whereabouts when he disappears from the novel, and over the sourceof the wealth with which he returns connect him in a suggestive but non-specific way with the world of commercial enterprise and colonial exploitation.
و هيثكليف لم يصور فقط كونه من عرقية ينظر لها بدونية بل كشخص يثير الرهبة في نفوس الآخرين وهو أمر فشل في فهم هذه الفئات التي قدمت من خارج البلاد.· Views of Heathcliff not just as a racial 'other' but of the yet more topical category of 'terrorist'.
The sense of an animating presence within ostensibly inanimate nature might be described as uncanny.
Critics Andrew Bennet and Nicholas Royle provide a helpful summary of some of the common features of the uncanny, emphasising how the uncanny defamiliarises — how it turns 'home' into 'abroad':
******Wuthering Heights presents an extreme case of uncanny not just because of its strangeness, but because of its devotion to home.
علاقة الرواية بالفترة الرومانسية كان من خلال الوحدة الرومانسية (الروحية) و العالم الطبيعي (الطبيعة)
في الرواية كاثرين وضحت انها وهيثكليف شيء واحد
Specific allusions to Romantic poetry underpin Catherine and Heathcliff's passionate declarations of a union of souls.
الشي\ء الثاني ان كانت الكثير من الاوصاف للطبيعة في الرواية وخاصة وجود روح كاثيرين حول المرتفعات بعد موتها
A further link with Romanticism is apparent in the novel's constant evocations of the natural world, whether stormy or lyrical, and the notion of an earthly afterlife for some of the protagonists.
أمر اخر الفترة الرومانسية كانت تعظم الطفولة وتهتم بها وفي الرواية نشاهد الطفل هيثكليف الذي يجلس في الظلام في الخارج بعد تعرضه للاذى من معاملة التي يتلقاها وايضا الرواية كانت تقص علينا قصة الطفل هيثكليف حتى اصبح رجلا وقصص تحوي هكذا خصائص Bildungsroman
تعد من الخصائص الرومانسية ايضا
Nelly relates that 'from childhood' Heathcliff 'had a delight indwelling on dark things', a tendency clearly encouraged by the brutal treatment he receives (p. 288).Romantic ideas of the importance of childhood experience for the formation of character are suggested here. In telling the story of Heathcliff's progress from impoverished foundling to vengeful gentleman-capitalist, Wuthering Heights shares aspects of the Romantic Bildungsroman, or 'novel of education'.
يتبع......
the critic Sally Shuttleworth sees Heathcliff as 'an imaginative projection of what may happen if the energy of the oppressed is harnessed and controlled in the service of aggressive individualism and upward mobility' (1996, p. 5). Heathcliff's psychology, in other words, might be understood as a microcosm of aggressive capitalism abroad.
ترى الناقدة سالي ان هيثكليف هو مشروع تخيلي لما سيحدث اذا تم السيطرة على واستغلال طاقة الانسان المضطهد في خدمة النزعة الفردية العدوانية.
ومن هنا يمكن ان نعتبر هيثكليف نموذجا لما يحدث في الدول المستعمرة هذه الشعوب لن تتحمل القهر والظلم والانتفاع بها طويلا
كذلك يمكن ان نرى تصرف هيثكليف نتيجة تهميشه اجتماعيا فأصبح غير مسيطرا على رغبته في الانتقام consequences of suppressing the socially marginalised. Heathcliff's in controlled revenge.
Heathcliff's programme of revenge might thus speak to Victorian anxieties about the uncanny potential of both dispossessed classes and maltreated races to usurp the pre-eminence of those currently in possession of wealth and power. مخطط هيثكليف للانتقام يعبر عن القلق الفيطوتيري تجاه العرقيات الاخرى والطبقات الاجتماعية المعدومة حينما توضع بيدعم الثروة والقوة
_____________________
Theology and domestic ideals
هنا تم الربط الرواية بقصة تمرد satan ابليس والخطيئة اكل التفاحة والطرد من الجنة myth of fall
Gilbert and Gubar:
Gilbert and Gubar's reading of Bronte's relationship with Milton contributed to a shift of focus from Heathcliff to the novel's female characters.
الناقدتين جلبرت وجوبار حولو اهتمامهم وتصويرهم للاسطورة هذه من هيثكليف الى الشخصيات النسائية حيث كانت القراءات الاولى للرواية كلها تهتم بهيثكليف كبطل فقط. وذلك من خلال جعل القصة تبدو بانخراط المراة بالمجتمع وفيها نوع من التمرد على العادات السابقة التي تلزم المراة في المنزل فقط؟ Gilbert and Gubar read Wuthering Heights as a revised myth of the fall of woman, a 'fall from hell into heaven', a 'fall into culture'; the novel becomes 'a rebelliously topsy-turvy Previous readings tended to concentrate on the character of Heathcliff as the force of rebellion, while in die hands of Gilbert and Gubar Wuthering Heights becomes a powerful text of feminist revolt. Catherine becomes the protagonist of a female Bildungsroman, with Heathcliff now of most interest as her alter-ego, her true double. مثال على ذلك قول كاثرين ان الجنة ليست منزلي وتعتبر تخريب للهرم الديتي بان الجنة هي اخر مكان وايضا تناقض مثاليات المجتمع الفكيتوري حول المنزل For, if Catherine's view that 'heaven did not seem to be my home' (p. 71) subverts religious hierarchies, it also seems to undermine Victorian idealisations of the domestic.
هذه الاراء تعبر عن الرغبة بان المراة تريد الانخراط بالمجتمع بدلا من الحصر في المنزل وتعليمها التصرفات الحسنة وكيف تكون لطيفة
Such attitudes to home rested on particular views of women's domestic roles. These views argued not only that women should remain within the domestic sphere and behave in a genteel manner, but also that they could have a transforming effect upon the world through the domestic work best suited to their supposedly more affectionate natures. Wuthering Heights both reflects and challenges some of the dominant feminine ideals.
Feminism and feminist critics:
For Catherine Earnshaw, the end point of rebellion is death.
ارجعو لها في الملخص
___________________________________
Domestic reading in Wuthering Heights
Books are not only symbols of intellectual independence and resistance to tyranny.