شرح جابتر 6 A230B

الفصل السادس كما علمنا أنه سيناقش موضوع abroad
أي ما يعني قضية تخص أمر غير محلي ومن خارج البلاد
المهم
ما نشرحه هنا باللغة العربية هو التركيز فقط كما فعلت في الفصل الخامس
يوضح لنا أن المنزلين (وهنا أريد أن لكم أني هنا أقصد home وليس house وهو الانتماء والسكن بالمعنى المعنوي أكثر منه مكاني)
كانا يمتلكان جوانب اختلاف وتفاضل وهذه خاصية استخدمتها الكاتبة لتعزز هذا المفهوم home & abroad
أول نقطة abroad:
هي المنزلين وأخيرا المنطاق المجاورة.
المرتفعات تقع في الشمال
لكوود جاء من الجنوب
فصادف بشر بطبائع مختلفة – من المدينة المتحضرة إلى الريف في يوركشاير – اللهجة مختلفة
كل هذا خلق نوع من التغرب بالنسبة لـ لكوود في البداية
ولو أخذناها بمعيار الحضارة بمعنى الرقي فإن المرتفعات بالنسبة له كانت other
لأنهم مختلفين عن بعض تماما

في المرتفعات لم يكن هذاهو المعنى الفعلي لمفهوم abroad
وإنما هذا المفهوم كان يدور ويركتز حول هيثكليف.
هيثكليف أصله غير معروف ولكنه واضح أنه من حضارة أخرى كالغجر ةكلامه كان غير مفهوم؟ هدية من الرب ولكن لسواده كما لو تكون هدية من الشيطان؟ (other بمعنى كلي ) وفوق هذا هو سافر بعيدا وصنع ثورة من خلال السفر

Heathcliff is foreign, for not only is hisappearance foreign and his origin unknown, but he has apparently travelled abroad to make his fortune in the time he spends away from Wuthering Heights.

*****Heathcliff is the most obvious representative of 'abroad' in the context of the local and domestic world of the novel.

غموضه يشابه الكثير من شخصيات الابطال في القصص القوطية الرومانسية او القصيدة الرومانسية حيث كانو دوما غرباء
****The mysterious heroes of Gothic romances and Romantic verse dramas are also frequently foreign.

كانت الفترة الرومانسية فترة نمو الخيال والرومانسية وحب الطبيعة وكانت بعيدة أيما بعد عن الواقع لذلك الفترة الفكتورية التي جاءت من بعدها تميزت بالواقعية ولكن بقي بعض التأثر الرومانسي لدى بعض الكتاب.
هيثكليف عبر عن الفئات المهمشة والمعدومة (المحرومة) في المجتمع وهو ما كان واضعا من عرقيته السوداء. هذه الفترة كان يتم جلب العبيد من افريقيا والمناطق المستعمرة. فهذا جزء من غربته
Heathcliff represents the experience of society's marginalised and dispossessed. Though not a 'regular black' (p. 50), his ethnicity is uncertain and his class to begin with that of a beggar.



الأمر الآخر أن أصوله غير معروفة و اختفائه في فترة ما ومصدر ثروته حينما عاد يعتبر ولكن ليس بشكل تام ربط ما بينه وبين الاستثمار الاستعماري
The mystery over Heathciiff's origins, over his whereabouts when he disappears from the novel, and over the sourceof the wealth with which he returns connect him in a suggestive but non-specific way with the world of commercial enterprise and colonial exploitation.
و هيثكليف لم يصور فقط كونه من عرقية ينظر لها بدونية بل كشخص يثير الرهبة في نفوس الآخرين وهو أمر فشل في فهم هذه الفئات التي قدمت من خارج البلاد.
· Views of Heathcliff not just as a racial 'other' but of the yet more topical category of 'terrorist'.

___________________________________________________________________
The uncanny
الغرابة في الرواية وعلاقتها بـ abroad
قبل قليل وضحت لكم ان بعض الكتّاب بقيو متأثرين بالفترة الرومانسية ومن المفاهيم التي بقيت هو: الغرابة
The concept of 'the uncanny' in these terms: Wuthering Heights combines realistic storytelling with some of the most fantastical modes of Romantic narration, to which the concept of the uncanny is central.

عناصر الغرابة في الرواية
The features of UNCANNY in Wuthering Heights:
الغرابة هي شيء يثير القلق الازعاج تجاه ما نراه طبيعيا
في الرواية ما هو طبيعي هو العائلة و home
Uncaany من هذه الناحية تتعلق بـ abraod
فكيف ظهرت uncanny?
The uncanny has an immediate contrasting association with what is strange and unfamiliar, which relates to our other theme of 'abroad'.

The sense of an animating presence within ostensibly inanimate nature might be described as uncanny.

فقدان الطبيعة لحيوتها.. طبيعة المرتفعات كانت مستنقعات والارض تغطيها الصخور البيضاء
الاشباح التي تسير على الارض
****The grotesque is another quality that might be associated with the uncanny.

وهذه بعض الامثلة الاخرى
· There are certainly numerous grotesque moments in Wuthering Heights', for example, the apparition at Lockwood's window, or the 'ghoul' or 'vampire' Heathcliff's 'frightful, life-like gaze of exultation'in death, or indeed his behaviour during his final encounter with Catherine, when he seems to Nelly a creature of another species (pp. 293, 298, 141).

Critics Andrew Bennet and Nicholas Royle provide a helpful summary of some of the common features of the uncanny, emphasising how the uncanny defamiliarises — how it turns 'home' into 'abroad':

النقاد اندريو بانيت و نيكولاس رويل وضحو بعض النقاط التي تعتبر من خصائص الغرابة وكيف تجعل ما هو مألوف يبدو غير مألوف؟ كيف جعلت الكاتبة home وكأنه abroad
- The uncanny has to do with a sense of strangeness, mystery or eeriness. More particularly it concerns a sense of unfamiliarity which appears at the very heart of the familiar, or else a sense of familiarity which appears at the very heart of the unfamiliar. The uncanny is not just a matter of the weird or spooky, but has to do more specifically with a disturbance of the familiar.

الغرابة تعطي الاحساس ب الغموض و الغربة والخوف وجعل ما هو مألوف لنا جدا ليصبح غير مألوف أو اعطاء ما هو غير مألوف ميزة المألوف
في الرواية ظهر ذلك لنا من خلال جعل هيثكليف وخصائصه الخاصة بـ other ومن خلال شخصيته المخيفة ايضا فالجو المرعب الذي كان يسود المنزل أيضا جزء من الغرابة فما هو مألوف وخاصة في تلك الفترة الباحثة عن كمال ومثالية المنزل الفيكتوري فإن المرتفعا اعطت صورة مغايرة تماما عن المألوف هذا
Home and abroad can both be mapped onto the uncanny, with Heathcliff's otherness a matter of his uncanny nature as much as his foreign origin. The atmosphere of terror reigning over the contemporary domestic sphere at Wuthering Heights is relevant, too. This homely uncanny, central to the novel, clearly shapes its challenging employment of the Gothic elements

الرواية احتوت على أكثر من منزل وحس الغرابة تم تعزيزه من خلال التكرار في الاسماء والاحداث فكل تكرار يحتوي على اختلافات تشوش الاحساس بالمألوف تجاه الشخصيات وما حدث معهم
****Hybrid in form, the novel itself has, like Heathcliff, no single home. The sense of the uncanny as a feature of reading Wuthering Heights is reinforced by the unsettling repetition of names and events, each repetition containing salient differences that disturb the sense that we are already familiar with the characters and what is happening to them.
******Wuthering Heights presents an extreme case of uncanny not just because of its strangeness, but because of its devotion to home.

طبعا هنالك بعض العلامات الخاصة بالمنزل توحي بغرابته يرجع لها للقراءة في الملخص مثل الباب يفتح مصراعيى الى الداخل وليس الى الخارج وهكذ....
___________________________________


Wuthering Heights and Romantic poetry
الرواية والشعر الرومانسي اهني نقاش اللغة والكاتبة كتبت بلغة شعرية احيانا في حوارات الابطال كان كانه شعر ارجعو للاكتيفيتي بالكتاب
poetic qualities

Wuthering Heights and Romanticism
****Wuthering Heights's affinities with Romantic literature are especially strong in its portrayals of romantic union and of the natural world.
علاقة الرواية بالفترة الرومانسية كان من خلال الوحدة الرومانسية (الروحية) و العالم الطبيعي (الطبيعة)
في الرواية كاثرين وضحت انها وهيثكليف شيء واحد
Specific allusions to Romantic poetry underpin Catherine and Heathcliff's passionate declarations of a union of souls.
الشي\ء الثاني ان كانت الكثير من الاوصاف للطبيعة في الرواية وخاصة وجود روح كاثيرين حول المرتفعات بعد موتها
A further link with Romanticism is apparent in the novel's constant evocations of the natural world, whether stormy or lyrical, and the notion of an earthly afterlife for some of the protagonists.

أمر اخر الفترة الرومانسية كانت تعظم الطفولة وتهتم بها وفي الرواية نشاهد الطفل هيثكليف الذي يجلس في الظلام في الخارج بعد تعرضه للاذى من معاملة التي يتلقاها وايضا الرواية كانت تقص علينا قصة الطفل هيثكليف حتى اصبح رجلا وقصص تحوي هكذا خصائص Bildungsroman
تعد من الخصائص الرومانسية ايضا
Nelly relates that 'from childhood' Heathcliff 'had a delight indwelling on dark things', a tendency clearly encouraged by the brutal treatment he receives (p. 288).Romantic ideas of the importance of childhood experience for the formation of character are suggested here. In telling the story of Heathcliff's progress from impoverished foundling to vengeful gentleman-capitalist, Wuthering Heights shares aspects of the Romantic Bildungsroman, or 'novel of education'.





يتبع......






Wuthering Heights and the world within
في فينولوجي يقال أن بداخل عقل كل انسان كليات متنافسة وهي تتطلب أن يكون لها متنفس, وبينما ممارسة ضبط النفس أمر عصيب لتحقيق التوازن بين القوى التي بداخل كل فرد على القوى القامعى والمستبدة فإن هذا سيولد التمرد.

the critic Sally Shuttleworth sees Heathcliff as 'an imaginative projection of what may happen if the energy of the oppressed is harnessed and controlled in the service of aggressive individualism and upward mobility' (1996, p. 5). Heathcliff's psychology, in other words, might be understood as a microcosm of aggressive capitalism abroad.
ترى الناقدة سالي ان هيثكليف هو مشروع تخيلي لما سيحدث اذا تم السيطرة على واستغلال طاقة الانسان المضطهد في خدمة النزعة الفردية العدوانية.
ومن هنا يمكن ان نعتبر هيثكليف نموذجا لما يحدث في الدول المستعمرة هذه الشعوب لن تتحمل القهر والظلم والانتفاع بها طويلا
كذلك يمكن ان نرى تصرف هيثكليف نتيجة تهميشه اجتماعيا فأصبح غير مسيطرا على رغبته في الانتقام consequences of suppressing the socially marginalised. Heathcliff's in controlled revenge.
 

Susan Meyer: Wuthering Heights provides 'an extended critique of imperialism ... in part by exploring what would happen if thesuppressed power of the "savage" outsiders were unleashed'
الناقدة سوزان ترى ان الرواية تحمل انتقادا للامبريالية (الاهتمام الامبراطوري بالتوسع والاستعمار) وتصف هيثكليف بالهمج المكبوتين حينما تنصرف عنهم القوة المسيطرة عليهم او تتراخى معهم

Heathcliff's programme of revenge might thus speak to Victorian anxieties about the uncanny potential of both dispossessed classes and maltreated races to usurp the pre-eminence of those currently in possession of wealth and power. مخطط هيثكليف للانتقام يعبر عن القلق الفيطوتيري تجاه العرقيات الاخرى والطبقات الاجتماعية المعدومة حينما توضع بيدعم الثروة والقوة

_____________________

Theology and domestic ideals

هنا تم الربط الرواية بقصة تمرد satan ابليس والخطيئة اكل التفاحة والطرد من الجنة myth of fall
Gilbert and Gubar:
Gilbert and Gubar's reading of Bronte's relationship with Milton contributed to a shift of focus from Heathcliff to the novel's female characters.
الناقدتين جلبرت وجوبار حولو اهتمامهم وتصويرهم للاسطورة هذه من هيثكليف الى الشخصيات النسائية حيث كانت القراءات الاولى للرواية كلها تهتم بهيثكليف كبطل فقط. وذلك من خلال جعل القصة تبدو بانخراط المراة بالمجتمع وفيها نوع من التمرد على العادات السابقة التي تلزم المراة في المنزل فقط؟ Gilbert and Gubar read Wuthering Heights as a revised myth of the fall of woman, a 'fall from hell into heaven', a 'fall into culture'; the novel becomes 'a rebelliously topsy-turvy Previous readings tended to concentrate on the character of Heathcliff as the force of rebellion, while in die hands of Gilbert and Gubar Wuthering Heights becomes a powerful text of feminist revolt. Catherine becomes the protagonist of a female Bildungsroman, with Heathcliff now of most interest as her alter-ego, her true double. مثال على ذلك قول كاثرين ان الجنة ليست منزلي وتعتبر تخريب للهرم الديتي بان الجنة هي اخر مكان وايضا تناقض مثاليات المجتمع الفكيتوري حول المنزل For, if Catherine's view that 'heaven did not seem to be my home' (p. 71) subverts religious hierarchies, it also seems to undermine Victorian idealisations of the domestic.
 

هذه الاراء تعبر عن الرغبة بان المراة تريد الانخراط بالمجتمع بدلا من الحصر في المنزل وتعليمها التصرفات الحسنة وكيف تكون لطيفة
Such attitudes to home rested on particular views of women's domestic roles. These views argued not only that women should remain within the domestic sphere and behave in a genteel manner, but also that they could have a transforming effect upon the world through the domestic work best suited to their supposedly more affectionate natures. Wuthering Heights both reflects and challenges some of the dominant feminine ideals.
Catherine Earnshaw is rebel against [feminine] nature'.
تعتبر كاثرين متمردة على هذه الخصائص الانثوية وفي النهاية تمردها ادى الى موتها

Feminism and feminist critics:
For Catherine Earnshaw, the end point of rebellion is death.
___________________________________
Domestic readings of Wuthering Heights
ارجعو لها في الملخص
The Gothic is used from the start to show the shadow side of the Victorian domestic ideal, which can leave women the unequal partners under domestic tyranny, and it persists in the power of the ghosts of Cathy and Heathcliff to disturb us until the end

___________________________________

Domestic reading in Wuthering Heights
هنا يتحدث عن القراءة في المرتفعات ارجعو لها في الملخص
However, writing in the margins of books might equally be a sign of Catherine's marginal family and gender status
Books are not only symbols of intellectual independence and resistance to tyranny.