قصص دبلنرز لم تكن مجرد قصص تخص بعض المواقف لمجموعة من الشخصيات ولكنها احتوت على مواضيع تخص المجتمع الايرلندي انذاك وهي قد تكون جذرية أي تمس عمق المجتمع رغبة في تحريره أو تغيره
Catholic agenda
Political and social agenda
وكذلك الماضي والحاضر
________
هذه المجموعة القصصية متكونة من مجموعة قصص منفصلة من وجهات نظر مختلفة
وقد اتجه الكاتب لتفصيل اجزاء المدينة (أي شرح تركيباتها) وتخصيصه للمدينة فقط
حتى يقوم بتعميم مواضيعه على الدولة كلها فتأخذ الطابع العام
وذلك من خلال تصويره الحياة بالتدرج في قصصه فبدأ من الطفولة إلى المراهقة حتى النضوج فالحياة العامة.
ومن هنا يظهر لنا بإن المدينة تنمو وتتطور وهذا يتضح من ناحية الاشخاص الذين يرون القصة من ناحية الموضوع والتقنيات المستخدمة كلها استخدمت لتظهرها بهذا الشكل
(((لو نرجع للسياق التاريخي نجد ان دبلن تأخرت كثيرا في نهضتها عن بقية المدن الأوروبية ولم تتطور ولا ننسى ان توجه الكاتب هو انتقاد الاسباب التي عرقلت نمو المدينة)))
ومن هنا نجد ان الكاتب كان ناقدا للاخلاقيات التي كانت بادية له في المدينة من سكان
· Dubliners is made up of separate stories, offering multiple perspectives.
· Joyce's tendency is to anatomise his city rather than to generalise in broad terms.
· Joyce presents [Dublin] to the indifferent public under four of its aspects: childhood, adolescence, maturity and public life. The stories are arranged in this order.
· So Dublin 'grows up' in Dubliners according to Joyce, and everything in each of the stories, from narrator, to subject, to formal technique, is designed to show its place in this order.
***Joyce was intensely critical of what he saw as the narrow morality of many of its inhabitants.
أكتيفيتي 2 في الكتاب مهم :
يوضح كيف استخدم الراوي وصل للقارئ اللون ودرجة الاضاءة الخاصة بدبلن؟
· Specific shades of light and darkoccur regularly through the story; they create the mood, and formsome of the patterned contraststhat are also a notable feature. The reflected half-lightof the opening helps to establish a religious tone and a heavy, near-death atmosphere.
مجموعة معينة من ظلال النور والعتمة تكررت بانتظام خلال القصة. خلقا جو المدينة. وشكلا تناقضا. فنصف الضوء في البداية ساعدت في ترسيخ الانطباع الديني ومحيط عميق لاقتراب الموت.
· But as the narrator walks afterwards down the alliterative, and allusive, 'sunny side of the street', he muses that it is 'strange'that neither he nor the day is in a 'mourning mood' (p. 4). His feelings are not in line with what seems appropriate - narrator has an oblique, even irreverent relationship to the events he recounts.
·
نلاحظ لاحقا أن الراوي وهو يهبط الشارع المشمس (لاحظ الحناس في نكرار الحرف الاول من العبارة) كان يفكر بان هذا غريب كونه هو اليوم (يوم وفات المحترم جميس) في مزاج صباحي. مشاعره لم تكن مناسبة مع ما يجري ويقول. الراوي يعاني انحرافا وعلاقة لا تتسم بالاحترام للاحداث التي يرويها.
· He tells his tale in the first person (using I), the "I" belongs to a child, a boldly questioning, though also fearful character is discernible from the start. Because our narrator is outside the house, rather than inside, we also know we are not in the hands of a centrally placed narrator, but someone more peripheral instead. The effect seems an unusual or destabilising technique.
الرواية يخبرنا القصة باستخدام الضمير أنا أي أنه متحدث أول وأيضا من يروي القصة هو طفل. اذا فأن الشخصية الوقحة المتسائلة والخائفة قد شكلت لنا منذ البداية. استخدام هذه التقنية تأثيره غير اعتيادي وولد نوعا من الزعزعة.
The three words contribute a great deal to Dublin's 'colour and tone'. The narrator draws further attention to them, relating them to one another.
الراوي الطفل ذكر 3 كلمات الاولى تعتبر موضوع القصة والمجموعة كلها الكلمتين الاخرتين ترمزان للدين ولدبلن الاولى هي 'Paralysis' الشلل والشلل هنا كون المحترم جيمس الذي توفي كان مشلولا.
((ولكن الشلل ايضا يرمز لشلل المدينة بسبب تحكم الكنيسة الكاثوليكية ورغبتها في ان يكون مستقبل كل فرد فيها كاهنا أي لا دعم لان يكون الفرد أي شي اخر مما عرقا نموها ونلاحظ لاحقا ان الطفل كان مستغربا بشعوره بالحرية بعد وفاة هذا الرجل على الرغم انه علمه الكثبر)))
'Simony' It both stresses Joyce's interest in religion in the city, specifically in what happens when the material world collides with the spiritual, and is linked to 'paralysis' by our narrator, as is the final word, 'gnomon', which means the pointer on a sundial.
الكلمة الثانية كما وضحنا معناها ديني ولكن الكاتب استخدمها ليوضح ماذا يحدث حينما يتصادم العالم المادي مع العالم الروحي وهو ما له علاقة بالشلل كما وضح الراوي. وبالمثل بالنسبة للكلمة الاخيرة وتعني مؤشر الساعة الشمسية.
· The narrator is a child - who does not know it all. The name of the youthful narrator is unknown, he himself did not know every relevant detail of the story he tells.The narrator is interested, alert and intensely involved in his story — but he is young, and cannot or will not process all that he feels and sees. He lacks a panoramic vision. The first-person point of view limits the matter of the narrative to what the first-person narrator knows, and our narrator might be described as particularly 'limited' in some ways.
وكما هو واضح ان الراوي الطفل لا يعرف كل شيء أي محدود العلم كما أن اسمه غير معروف. وهو مهتم ومتيقظ ومشترك بقصته ولكنه صغير ولا يستطيع البوح بكل ما يشعر به ويراه (تعبيره غير متمكن وادراكه كذلك) عديم الرؤية الشاملة لما حوله. هذا الرواية المتحدث الاول – جعل القصة محدودة بما يعرفه الراوي فقط.
انتهت القصة الاولى
لا تنسو انه ممكن في بقية الجابرتز هناك معلومات اضافية للقصة
يتبع>>>> سيحدّث
مفهوم الحداثة مهم ممكن سؤال عن شرح النص كمودرن او ما هي التقنيات التي جعلت منه كذلك؟
· 'Modernism', as a literary term, became current around the time Dubliners was published to describe new and experimental literature, including that written by Joyce.
· Modernism can also be defined as the aesthetic and cultural reaction to and context of modernity. Modernism and urbanism go together.
الحداثة كمصطلح ادبي وقت نشر دبلنرز ارتبط بالاساليب التجريبية (تعتمد على الابتكار \ابتداع كتقنية كتابية اساسية) وهو ما اتصفت به كتابات جيمس جويس. وتعرف (الحداثة) أيضا كردة فعل جمالية وثقافية في السياق الحداثة. وأتت جنبا لجنب مع حركة التمدن
***Georg Simmel regarded the metropolitan city of the early twentieth century as the site of a new kind of urban consciousness.
· Modern cities offered the ideal situation for the linked figure of the flaneur, literally a stroller, a wanderer, but also an observer.
· This figure was key to the literature of the period Dublin's small scale, the open and public intimacy of its streets, provided Joyce with an arena, in which the flaneur was particularly susceptible to all the visual and aural stimuli the developing city could offer.
· The discourse of modernity often focuses on speed and light and travel,on the technological advances of the early twentieth century.
المدن الحديثة وفرت الحالة المثلى لما يسمى بـ flaneur. ادبيا يعرف بـ المتجول \ التائه والملاحظ. هذه الشخصية كانت مفتاح الادب في هذه الفترة من الزمن. ولان دبلن صغيرة المساحة فان الحياة العامة المفتوحة التواصل في شوارعها زودت الكاتب بميدتكون فيه هذه الشخصية متعرضة للمؤثرات السمعية والبصرية التي يوفرها تطور المدينة . وكان التركيز على السرعة والضوء والترحال
· Joyce designed the stories in Dubliners to reflect the city's wide streets as open locations of financial/social exchange as well as their sometimes intimidating possession by individual characters.
صمم جويس القصص لتعكس شوارع المدينة الواسعة كاماكن مفتوحة للتواصل المالي والاجتماعيز
***Joyce's interest in modernity is clearly signalled in Dubliners.
Added to his choice of an urban theme, and use of the short story genre, aspects of his technique are fundamental and features such as: his experimentation with the mix between realism and symbolism, for example, and the challenge of uncertainty posed by all of the stories in their different ways.
اهتمام جويس بالحداثة واضح في مجموعته القصصة دبلنرز. فبالاضافة لاختياره لموضوع التمدن واستخدامه للقصة القصيرة. ايضا جوانبا من تقنيته التجريبية وخصائصها الهامة مثل الجمع بين الواقعية والرمزية في كتاباته, و تحدي الغموض الناجم عن كل قصصه على اختلاف وسائلها.
**The short story was becoming an increasingly popular genre in the period.The tight focus demanded by a short story made it easier to 'anatomise' a city.
القصة القصيرة كانت ذات شعبية كبير في هذا الوقت (عكس ما كان الاهتمام بالروايات في القرنين السابقين) وهذا ساعد في تجزئي المدينة لتسهل دراستها.
يتبع<<<
From childhood to church: 'An Encounter' and 'Eveline'
***Central themes (such as religion, sex and paralysis) emerge in more than one story.
***from childhood to adolescence in his scheme***
'An Encounter'.
لا تنسو حديث المعلم في الفصل ووصفه للمجلات اتمنى تكونون قارين القصص : )
(A schoolboy world): Boys' magazines, and tales of the 'Wild West' are ranged against the classical Latin to be learned in the classroom. 'Low' and 'high' culture are in active conflict. 'Escape' is key here, from all that the adult world represents into 'wild sensations' and 'chronicles of disorder'
الراوي طفل ولكنه على عكس من الراوية في القصة السابقة لم يستخدم الضمير أنا ولكنه استخدم الضمير نحن. الراوي هنا نصف بريء. والقصة تتعلق بالهروب
· The narrator is clearly a child, therefore, but 'we' is more prevalent than 'I' in the telling of his tale.
· the point of view Joyce has used to tell the story: the narrator's half-innocent, half-knowing 'agitation'
· By the end of 'An Encounter' we have learned more about how Dublin might look and feel from a boy's fleeting perspective; school, or school avoidance, friendship, curiosity, and the unsettling feeling of being out of one's depth, have all featured here.
· 'An Encounter' relates ideas of escape very much to childhood.
Eveline
(كما وضحنا سابقا تسلل المجموعة القصصية من ناحية أنها تبدأ من الطفولة فالمراهقة فالشباب....)
****In 'Eveline' escape is also a theme; Joyce's treatment of childhood is over. He conveys this development formally. The first-person narrator he has used in 'An Encounter' and 'The Sisters' is left behind. 'Eveline' is the shortest story in the collection, and is told using a third-person narrator.
'Eveline' is a good example of Joyce's interest in Dubliners in conveying the inner consciousness of his characters. The third-person narrator tells the story almost entirely from Eveline's point of view; it is her thoughts, feelings and perceptions that we are exposed to.
ايفلين مثال جيد لاهتمام الكاتب في تغطية الوعي الداخلي لشخصياته. الراوي متحدث الثالث روى القصة من وجهة نظر ايفلين \ مشاعرها وافكارها
· A moment of vision or realisation for the protagonist, almost never form a satisfying or neat conclusion. ('Epiphanies')
الابفاني تقنية من تقنيات النص الحديث ايضا وتعني لحظات او رؤية و ادراك للبطل
These are the Dublin inhabitants to whom he is giving a voice, and he does so realistically and without nostalgia for childhood
· The boys' experience of life is related to Eveline's, through powerlessness and the sense of paralysis.
مثال للبرالزز في ايفلين
· Eveline's silent appeal to God 'to show her what was her duty' (p. 33) is apparently met with paralysis, and she is incapable of speech, sight or movement. In one of Joyce's more cruel descriptions, Eveline is rendered inhuman: 'She set her white face to him, passive, like a helpless animal. Her eyes gave him no sign of love or farewell or recognition' (p. 34).
تعتبر قصة ايفلين كحكاية المرأة
Woman's tale
هذا واضح من خلال ان لها اسما . وهنا ركز الكاتب على الضغط المقام على كاهل الفتيات غير متزوجات في تلك الفترة فالتوقع الاجتماعي والديني ان المراة في موضع ايفلين متوقع منها ان تضحي باي فرصة سعادة من اجل منفعة الاخرين.ف من غير المالوف للبنات الصغيرات في العائلة ان تبقى غير متزوجة لتهتم بالاباء الكبار ومن ثم تشيخ و هي وحيدة
· This is signified by the fact she is given a name. Joyce is most concerned in 'Eveline' with examining the tremendous pressures brought to bear upon unmarried women in Ireland in this period. Through a forceful combination of societal expectations and religious obligations, many women were placed in Eveline's position, expected to sacrifice any chance of happiness for the good of others. It was not uncommon for the youngest daughter in the family to remain unmarried, in order to take care of ageing parents, only to spend her own old age alone.
· In this case, Eveline feels herself further bound by a deathbed promise made to her mother, to keep the family together as long as possible.
دور الكنيسة الكاثوليكية هنا في تقييد عيش المراة كما اشارت له القصة كان بوجود رمزين احدهما لقديس هرب من المدينة والاخر لامرأة نبيلة وقرتها الكنيسة لتضحيتها (اصبحت قديسة)
****The role of the Catholic Church in circumscribing women's lives is subtly signalled in the story.As Eveline glances around the room, her eye passes over the photograph of an unnamed priest, and a print of Blessed Margaret Mary Alacoque.
(Symbols)
- The priest is notable for the fact that he lived in Melbourne, Australia — one peripheral character, then, who managed an escape from the city.
- The woman, by contrast, was a member of the seventeenth-century nobility, venerated by the Catholic Church because of her life of extreme sacrifice.
مفهوم الشلل ارتبط بجميع القصص فالمدينة على ما يبدو تملك قوة معينة تحد من نشاط الافراد
في ايفلين هي الكنيسة ولعائلة
***The theme of paralysis links many of the stories in Dubliners it has different manifestations. The city as Joyce represents it seems to possess a particular power to limit individual action: ( family and Church tradition),
______________________________________________________________________
'Freedoms' of the city and epiphany: The
Boarding House'
· The family is the way into the
tale. But sex is still for sale - in the house, rather than on the streets.
الاشثمزاز والرعب في القصة ان الام هي التي شجعت ابنتها
على الزنى فالام تعاني من مشاكل اخلاقية والمكان بدأت سمعته تفوح . والكاتب مهد
لذلك بانه ذكر ان وظيفة مسز موني كانت لحامة وكأنها وضعت ابنتها بولي بمستوى اللحم.
تقنية جويس في استدعاء افكار الام هو اكثر تقنياته تعبيرا فقد شملت
الام كل اشارات الاحترام الخارجية ولكنها ظهرت كمتآمرة وقاسية والتي أوقعا برجل في
الفخ حتى يتزوج من ابنتها غيرآبهة بالحب أو حتى ملاءمته لابنتها وبدلا من توفير
الحماية لذريتها نجد الام في هذه القصة هي رئيسة لعائلة مختلة جنسيا (تعاني قلة القوة والشخصية
الرجولية) يعني بيوت بدون رجل يحكمها
نلاحظ هنا ان الشلل لم يكن موجودا فشخصية بولي تغيرت في النص. تحول
بولي الصابر ورؤيتها يظهر معرفتها وقبولها للمكان الذي وجدت فيه في المدينة كيف ان
الزواج لا علاقة له بالحب ويمكن ان نرى هنا تقنية ابفاني واضحة. ( فبعد بكائها على
السرير وسرحانها في عالم اخر نهضت وكان شيئا لم يكن ومسحت دموعها))